Claudicatio intermittens

Heeft u moeite met lopen en wandelen? Kunt u maar korte stukje lopen en moet u dan stoppen? Dit noemt men etalagebenen, of met een duur woord claudicatio intermittens: het dichtslibben van de bloedvaten in de benen. Bij Fysiomeer kunt u een programma volgen waardoor uw loopafstand toeneemt en u minder beperkingen ondervindt van uw aandoening.

Het Koninklijk Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) heeft in samenwerking met TNO een beweegprogramma ontwikkeld voor mensen met claudicatio intermittens, ook wel etalagebenen genoemd. Dit is het dichtslibben van de bloedvaten in met name  de benen, waardoor het lopen moeizamer gaat en vaak pijn doet.

Het beweegprogramma heeft als doel u te leren dagelijks voldoende te bewegen en dat vooral te blijven doen. Want bewegen is noodzakelijk voor het verbeteren van uw gezondheid en om de achteruitgang van uw bloedvaten tegen te gaan.

Heeft u moeite met lopen en wandelen? Kunt u maar korte stukje lopen en moet u dan stoppen? Bent u bang voor de pijn in uw benen?

Bewegen is gezond en helpt klachten bij claudicatio intermittens te verminderen. Bovendien vermindert het de kans op hart en vaatziekten. Bewegen is belangrijk, houd uzelf dus gezond!

U doorloopt het beweegprogramma samen met een fysiotherapeut die daarvoor speciaal is opgeleid. Uw begeleiding is dus in goede handen.

Bij Fysiomeer zijn er twee fysiotherapeuten gecertificeerd voor de begeleiding van claudicatio intermittens: Guus Rutten en Lindia Wassenborg. Zij zijn lid van het landelijke netwerk Chronisch ZorgNet. Verzekeraars vergoeden de training alleen als deze wordt uitgevoerd door fysiotherapeuten die zijn aangesloten bij Chronisch ZorgNet.

Door het programma leert u hoe u om moet gaan met uw klachten waardoor uw loopafstand toeneemt en u minder beperkingen ondervindt van uw aandoening.

De fysiotherapeut zal beginnen met een eerste gesprek en het afnemen van een aantal testen. Hierdoor kan de fysiotherapeut u het programma op maat aanbieden.
De testen laten zien wat uw huidige situatie is en wat uw mogelijkheden zijn.

Na afloop van het beweegprogramma zal de fysiotherapeut wederom de testen afnemen en met u de resultaten en de voortgang bespreken. Het beweegprogramma is aangepast aan uw persoonlijke situatie. Tijdens het programma heeft u regelmatig individuele gesprekken met uw fysiotherapeut.

Het beweegprogramma duurt minimaal drie tot maximaal 12 maanden. Informeer voor dit KNGF-beweegprogramma bij Fysiomeer. Over de vergoeding van het beweegprogramma kunt u contact opnemen met uw eigen verzekeraar.

Guus Rutten

E-mail: guus@fysiomeer.nl